11 de julio de 2018
11.07.2018
Nico Campos Presidente da Asociación Sindical Galega de Guionistas

"Algún compañeiro guionista non estaba nin convidado á estrea da súa película"

"A precariedade é tremenda. O noso sector non é nada estable" - "É difícil non regalar o teu traballo. Os que poden realmente negociar non son moitos"

11.07.2018 | 00:52
O guionista Nico Campos, o ano pasado durante a presentación do V Encuentro de Guionistas.

Maior visibilidade e unha remuneración segura polo seu traballo. Esas son as dúas reinvindicacións dos guionistas, que non rematan por librarse da precariedade do seu sector. Nico Campos, libretista e realizador, coñece ben esas carencias. Desde fai 3 anos as denuncia como Presidente da Asociación Sindical Galega de Guionistas, á cuxa cabeza trata de defender os intereses dos seus compañeiros no audiovisual galego. Mañá, o artista estará no Fórum para participar nun coloquio, que comenzará logo da proxección de 'Monty Phython's The Meaning of Life' (22.30 horas) como parte do ciclo Cinenterraza

-En pleno auxe do audiovisual os guionistas continúan a denunciar a precariedade do seu sector.

-É que a precariedade é tremenda. A maior parte dos guionistas en Galicia e España son autónomos, porque ata fai 3 anos non había un convenio colectivo que incluíse a súa figura. Por iso tiñan que ser autónomos, para poder cobrar. Ademais, o noso sector é moi temporeiro. Trabállase moito por rachas e logo tes que tirar un rato largo sen volver a currar. Non é nada estable.

-O maior problema é a incerteza?

-Non, porque xa sabes como vai isto cando te metes. O problema é que o traballo do guionista non se coñece nunca. Outras profesións da industria son máis visibles, como os directores ou actores, pero entre os guionistas os coñecidos son Olivares e Caballero, o resto nada. Tamén pode ser que falta a figura do showrunner, que son os guionistas que intentan manexar todos os estratos da produción dunha serie, porque a idea é súa. Iso é o que teñen os americanos. Aquí funciona máis un tema de produtoras, un estilo que non nos da moita visibilidade.

-E en que se traduce iso?

-En historias impresionantes. Conta algún compañeiro guionista que estrearon a súa película e non estaba nin convidado á estrea. Hai festas de fin de rodaxe e non están invitados. Tamén en moitos casos os actores non teñen contacto cos guionistas? O escritor escribe na súa casa, o director interpreta o que quere dicir o guionista, e o actor interpreta o que cree que quere dicir o director. Non digo que haxa un teléfono escacharrado pero, ao mellor, máis contacto sería útil.

-E noutros medios, como a televisión? Non muda a situación?

-Na televisión e na radio non se comprende ben que a diferencia entre un xornalista e un guionista é bastante grande. Moitas veces cóllense como guionistas a licenciados en xornalismo, pero non é o mesmo dar os datos que contar unha historia ficcionada. Un xornalista debería dicir o que pasa, mentres que un guionista do único do que ten que preocuparse é de como dicilo. Pero na televisión non hai a figura do guionista. Non teñen un contrato como tal e nos programas métese de todo.

-Fala dos contratos. Esa é outra denuncia habitual do sector.

-[Suspira] Si. A industria en Galicia vive basicamente da televisión, pero a nivel películas é todo un pouco territorio comanche, porque hai uns baremos estimados, pero tamén moito pirata [ri]. Sempre está o de: "Necesito escribir o proxecto para a subvención e se sae págoche a ti". E xa estás traballando no baleiro, sen cobrar.

-Como se lidia con iso?

-Vas traballando durante varios meses coa perspectiva de cobrar ao mellor dentro dun ano ou dous. Eu teño un compañeiro que vai facendo proxectos, ten un ano bo, cobra moito, e ten un ano malo e ten que facer peto do que fixo antes.

-Canto cobra de media un guionista por unha produción?

-Depende do traballo. Vai por porcentaxes de presupostos, e aínda hai loitas para ver como se podería baremar. Por exemplo, en Estados Unidos é un 5% do presuposto da película, e aquí estase loitando para ver se conseguimos que se respecte un 3%. Pénsase en películas de mogollón de presuposto, pero aquí non todo o mundo escribe Los Vengadores [risas].

-Desde o sindicato ALMA intentouse fai un tempo instaurar unhas tarifas mínimas, pero a resposta da Comisión Nacional de la Competencia foi unha multa por distorsión do mercado.

-Iso foron unhas tarifas que sacaron tanto ALMA como os asociados cataláns. Denunciaron aos dous por competencia desleal, porque era impoñer unhas tarifas. En alma chegaron a un acordo antes do xuízo, pero o GAC (Guionistes Associats de Catalunya) foi. E ao final gañou. Reclamábanlle 20.000 euros de multa, que para unha asociación como a catalana ou a nosa é case matala.

-Cal é a reivindicación central da súa?

-Agora mesmo polo que estamos loitando máis é porque a xente coñeza que temos un convenio colectivo, e que se empece a contratar e pagar á xente segundo el. Aínda non está moi respectado, aínda que leva 3 anos. O primeiro paso é que a xente cumpra a legalidade. Iso é o que máis nos interesa. Logo xa buscaremos melloras.

-E se non se cumpre, como di. Por que non hai folga aquí, como a que levou a cabo o Sindicado de Guionistas de América no 2007?

-Porque aquí non temos nin un terzo do poder que teñen os sindicatos dos Estados Unidos. Asociacións a nivel de toda España hai dúas, FAGA (Foro de Asociaciones de Guionistas Audiovisuales) e ALMA. Entre as dúas, somos poucos asociados, arredor de 1000, o que significa que, se non queres facer unha película ti, a vai facer outro seguro.

-Semella logo que tamén é un problema de concienciación do sector.

-Máis que iso é un problema do mundo do freelance. Ilustradores, fotógrafos, músicos? é difícil non regalar o teu traballo. Xa temos uns prezos axustados, e os que poden realmente negociar non son moitos. Dos 1.000 que estamos asociados, non creo que cheguen a 100.

-E non hai luz ao final do túnel?

-Si, a situación está mellorando. Primeiro, porque por fin temos un convenio. Logo, porque a xente empeza a considerar que os showrunners existen, e amosar que hai un guionista detrás que pode ser a mente pensante fai que sexamos un pouco máis visibles. Comézanse a vender as cousas fora e hai máis plataformas. A oportunidade está aí, e hai que intentar aproveitala.

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook

GALICIA EN VINOS

Galicia en Vinos

Todos los vinos de Galicia

Consulta aquí todos los vinos de las cinco denominaciones de origen de Galicia
 


esquelasfunerarias.es
Enlaces recomendados: Premios Cine