La Opinión de A Coruña

La Opinión de A Coruña

Morte e lírica: o vermello nos beizos

Nas portas do Día de Todos os Santos, rescatamos cinco poemas galegos que honran á morte e aos mortos: de Xela Arias a Rosalía de Castro, pasando por Coppini

Xela Arias, a beleza dunha estrela fugaz en 1990 CAMESELLE

“Rápido, máis rápido!”, susurra Báthory á súa acompañante mentras conducen pola noite vampírica ata un final estrelado. Pola morte acelera O vermello nos beizos, ao igual que a fúnebre cultura galega. Nas portas do Día de Todos os Santos (e de Defuntos) rescatamos cinco poemas do Máis Alá de autores desaparecidos. Tempo de cemiterios, tempo de pesadelos. Chega a hora do lobo.

Rosalía de Castro La Opinión

Xa a matriarca das letras galegas, Rosalía de Castro, afondaba no impacto do final da vida, como en Sempre pola morte esperas que se inicia así: Sempre pola morte esperas,mais a morte nunca ven; coitado!, ¿pensas que as penas poden matar dunha vez? Nunca, que son coma o hético: tras de roer e roer, só deixan un corpo cando xa non ten que comer nel.

Uxío Novoneyra La Opinión

Xa no convulso século XX, especial dor causaron os mortos daquel verán. Coa matanza da Guerra Civil, a poesía tamén choraría aos seus propios poetas. Así reza Valentín Paz Andrade co Noso Alexandre, mártir (adicado a Bóveda): Trinta e seis, trinta e seis, trinta e seis…Taquicardia da historia dunha imaxe con pulsación esmorecida.Trinta e seis, trinta e seis, trinta e seis…Que ancho o peito teu para os balazos,con curazón equidimensionado,alcoube pola idea frolecido.

Germán Coppini, grandísimo letrista La Opinión

A ditadura de Franco acabaría con máis vidas a golpe de balazos ata a década dos 70. E Uxío Novoneyra, acostumado a facer os poemas máis breves do mundo, escribiu un A Amador e Daniel de gran beleza para os asasinados en Ferrol do 72. Erguéstesvos cedo aquel día —a costume do do traballo—. Mañá cediño pra facernos coa vosa morte. (U.N. , 10 de Marzo de 1972).

Na euforia dos 80, a lírica galega tamén camiñaría da man das ánimas. A vida parecía ser unha festa. Pero Germán Coppini uníase aos non vivos, cunha das súas mellores cancións (musicada por Teo Cardalda naquela xoia chamada Golpes Bajos): Sigo la procesión con un hacha de cera,soy una parte de ellos que aterroriza la aldea,entablo amistad con fantasmas y visiones,bañando en terror a los pobres de espíritu.¡A Santa Compaña!

E por último, a morte sempre danza en torno á beleza. Cos colmillos afiados, listos para talentos da altura de Xela Arias cun poema titulado ao igual que o seu primeiro verso... e en homenaxe a outra estrela fugaz: Jaime Gil de Biedma. De certo, a vida ía en serio. Por iso morrer non conta números. Eras moza, cómplice nunha derrota que non sumabas. Feliz por terte insomne, por inmortal.

E dous regalos de parte de Lois Pereiro

As estrelas fugaces brilan co dobre de intensidade. Como é o caso de Lois Pereiro (Monforte de Lemos, 1958- A Coruña, 1996). Antes da súa prematura desaparición, un dos poetas máis modernos do país deixou versos que xa falaban de ti a ti coa escuridade, como este Curiosidade. Así escribía Lois Pereiro en 1992: Saber que está un á morte e o corpo é unha paisaxe de batalla: unha carnicería no cerebro. Permitirías ti, amor deserto, que nesta febre impenitente abrise a derradeira porta e pechase detrás miña, sonámbulo e impasible, ou porías o pé entre ela e o destino?

Pero ante o horizonte da desaparición, o autor antepoñía a paixón da vida como neste Contra a morte o amor que vai comigo. Escribía Pereiro: Dos días que reserva para min o destino, cada unha das súas noites por vivir sería a derradeira, a única esencial, se puidese vivirte a ti tamén trasnoitado sobre o teu corpo en calma, cohabitando os teus soños, sobrevivido á miña inexistencia, soñado nas túas noites ou prorrogado en ti.

Compartir el artículo

stats